Spaaracties van supermarkten zijn populair. Van voetbalplaatjes en hamsterbollies tot welpies en beesies, de grootgrutters spelen graag in op de spaardrift van kinderen. Veel van de spaarproducten zijn gemaakt van plastic en daarmee heeft de maatschappij steeds meer moeite. De supermarkten onderkennen dit. Begin dit jaar ondertekenden zij het plastic-pact en spraken af te streven naar minder plastic in 2025. Ook Albert Heijn sloot zich aan bij het pact. Wat schetste de verbazing van velen?; de meest recente spaaractie van Albert Heijn bevat weer volop plastic. Met de in totaal 45 winterdorp-mini’s kunnen kinderen een ‘gezellig’, winters dorp in elkaar knutselen. De plastic huisjes worden met ledlampjes verlicht. De supermarkt is aangesproken door de Plastic Soup Foundation en verweerde zich meteen: ‘de huisjes zijn gemaakt van hoogwaardig plastic van recyclebaar materiaal en kunnen elk jaar opnieuw worden gebruik als decemberdecoratie.’ De Plastic Soup Foundation betwijfelt de oprechtheid van deze claim: ‘we vragen ons af of die huisjes in de realiteit ook echt worden hergebruikt. Straks is de hype over en dan belanden alle huisjes gewoon in de vuilnisbak.’
Er is raakvlak met papier en karton. De verpakking van de gezellige huisjes is gemaakt van papier. En dat hoort volgens Albert Heijn in de papierbak: ‘de transparante binnenlaag in de verpakking wordt tijdens de papierrecycling gescheiden van het papier.’ Dat is onjuist betoogt de Plastic Soup Foundation. Immers, de verpakking is een combinatie van papier en plastic en hoort dus niet in de papier- maar in de restafvalbak. PRN werd door diverse media benaderd om haar mening te geven, zoals RTL Nieuws. Oordeel van directeur Hielke van den Brink: ‘producten met een plastic laagje horen niet in de papierbak. Het recyclingproces kan er door worden verstoord. Het is geen duurzame optie om papier en plastic te combineren omdat hierdoor veel waardevolle grondstoffen verloren gaan.’