De kringloop van papier is meer dan ooit ook in de handen van de consument. De sterke groei van online-verkopen draagt daaraan bij. De detailhandel zorgt er traditioneel voor dat een groot deel van de verpakkingen van producten wordt ingezameld zodat er nieuwe dozen kunnen worden gemaakt van het oudpapier en -karton. De opkomst van e-commerce heeft door de pandemie een boost van jewelste gekregen. Dat zorgt voor meer verantwoordelijkheid voor burger dan wel winkelend publiek. Ontvangen dozen moeten op de juiste manier worden afgevoerd, zodat ze kunnen worden gerecycled. Dat dit niet altijd gebeurt blijkt wel uit de beelden die PRN in de afgelopen weken heeft gedeeld: dozen en oudpapier worden naast de overvolle oudpapierbakken of bij het restafval geplaatst. Dit leidt niet alleen tot grote ergernis bij medeburgers, het zorgt ook voor verlies van grondstoffen. 86% van het in Nederland gemaakte nieuwe papier bestaat uit oudpapier.
Het beschreven probleem doet zich niet alleen in Nederland voor, zo blijkt uit een interessant artikel uit The Verge. Ook in de Verenigde Staten loopt de samenleving aan tegen de gevolgen van de veranderde manier van winkelen.