Vijf jaar geleden werden er nog 115 miljoen kerstkaarten verstuurd. In 2017 daalde dat aantal tot 85 miljoen. En de daling heeft sindsdien doorgezet. Mogelijk gaat dat dit jaar dat veranderen. In ieder geval als het aan PostNL ligt. De postbezorger verwacht een topdrukte bij de afdeling briefpost. PostNL heeft onderzoek gedaan en maar liefst 40% van de Nederlanders zegt dit jaar meer kerstkaarten te gaan versturen. Uiteraard speelt de coronacrisis een rol. Een mooie kerstkaart kan helpen bij het verzachten van het eenzaamheidsgevoel dat door velen wordt ervaren in deze periode. Een persoonlijk bericht biedt aandacht. Kan dat niet ook digitaal? Zeker maar minder. Volgens hoogleraar Peter Jan Margry van het Meertens Instituut zijn we wel klaar met de vluchtige digitale communicatie. Een kaart kopen en er handmatig iets op te schrijven, laat zien dat je moeite hebt gedaan. Dat is nu belangrijker dan snel via social media een kerstboodschap versturen vanuit een standaard template.
PRN herkent de afname van grafisch papier als gevolg van digitalisering van onze communicatie. Kerstkaarten verdwijnen na de feestdagen vaak bij het oudpapier. Geen probleem! Zij zijn grondstof voor nieuwe producten van papier en karton. Wist je dat 86% van het in Nederland gemaakte papier en karton bestaat uit oudpapier?