Na Amsterdam gaat nu ook Utrecht de ja-ja sticker invoeren voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. DPG Media, een uitgever van huis-aan-huisbladen verzette zich via de rechter tegen de invoering van het opt-insysteem voor ongeadresseerd drukwerk in Utrecht. De uitgever kreeg nul op het rekest. Volgens de rechter mag de gemeente de maatregel invoeren.
DPG Media acht het opt-insysteem in strijd met de Wet milieubeheer, artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, de Dienstenrichtlijn en enkele algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Volgens DPG is onder meer sprake van oneigenlijk gebruik van de afvalstoffenverordening zijn, omdat deze alleen gebruikt mag worden om regels voor het beheer van afvalstoffen in te stellen. Op het moment van bezorgen is het ongeadresseerd drukwerk nog geen afval en dus is toepassing van de regels in strijd met de Wet milieubeheer. De rechter oordeelde anders: in deze wet staat dat regels worden vastgesteld in het belang van de bescherming van het milieu., hetgeen de gemeente een ruime bevoegdheid geeft om regels te stellen in het belang van de bescherming van het milieu. Zij mag regels bedenken, die milieueffecten beperken. Naar het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter valt het voorkomen van afval dat ontstaat ook onder de bevoegdheid van de gemeenteraad om een afvalstoffenverordening vast te stellen. De vraag wanneer de reclamefolder of huis-aan-huiskrant precies afval wordt, is niet relevant. Lees meer…