De afgelopen weken kwamen de overvolle oudpapierbakken veelvuldig in het nieuws. Het gebruik van karton als verpakkingsmateriaal neemt toe. Gebruikte verpakkingen worden niet altijd netjes in de bak gestopt en zijn geregeld ook nog eens vervuild, wat de recycling ervan frustreert. Dat geldt in mindere mate voor niet-verpakkingen van papier en karton.
Print als communicatiemiddel staat weliswaar onder druk, maar kent nog steeds grote volumes. Ook de recycling van printproducten kan worden geoptimaliseerd. Twee jaar geleden publiceerde Papierenkarton.nl het boek Duurzaam Uitgeven, vol met tips om duurzame printproducties te maken. Bijvoorbeeld door boeken, tijdschriften en folders zo te ontwerpen, dat zij opnieuw kunnen worden gebruikt of gerecycled: Design for Recycling.
Print kan een duurzame, circulaire communicatievorm zijn. Het basismateriaal papier speelt daarbij een grote rol. Papier is een natuurproduct met een hernieuwbare bron die CO2 opneemt; hout. Papier kan ook nog eens meerdere malen worden hergebruikt. Met de projecten Duurzaam Boek en Duurzaam Tijdschrift I en II onderzochten Papierenkarton.nl en ketenpartners uit de grafische sector hoe papieren boeken en tijdschriften nog duurzamer kunnen worden gemaakt. PRN was nauw betrokken bij de projecten. Onderzoek naar de footprint van bestaande boeken en tijdschriften leidde tot een aantal aanbevelingen tot verduurzaming. Deze werden opgevolgd bij de productie van vergelijkbare, nieuwe boeken en tijdschriften. Dat resulteerde in een CO2-reductie van ruim vijftig procent. Een zorgvuldige afweging van doel en verschijningsvorm, in combinatie met een duurzame keuze voor en omgang met papier blijkt veel milieuwinst op te kunnen leveren. Reductie van materiaal, transport, energie en afval heeft, samen met de toepassing van duurzamere energie- en materiaalalternatieven, een lagere milieu-impact tot gevolg. Maar hoe pak je dat aan en waar begin je? Het boek Duurzaam Uitgeven biedt een handvat. Download de PDF of kijk voor meer informatie op Papierenkarton.nl. Uiteraard is een aantal tips (bijvoorbeeld de keuze voor een bepaalde papiersoort die niet meer leverbaar is) ingehaald door de tijd, maar de essentie ervan geldt onverminderd.