Onderzoeker Nigel Steenis (Wageningen Universiteit & Research) is gepromoveerd op de vraag hoe consumenten omgaan met informatie over duurzaamheid van verpakkingen. In zijn onderzoek legt Steenis een link met het verpakte product. De verpakking maakt maar een klein gedeelte uit van de totale footprint van de product-verpakkingscombinatie. Ook biedt Steenis handvatten hoe de kennis over consumentengedrag kan worden ingezet bij het verduurzamen van verpakkingen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de confrontatie met een product-verpakkingscombinatie automatisch, bewust en onbewust, associaties oproept bij de consument. Deze associaties met de structurele (materialen), grafische (vorm) en verbale (informatie) elementen van verpakkingen betreffen voornamelijk de veronderstelde duurzaamheid van de verpakking. Maar het gaat ook om associaties ten aanzien van de functionaliteit van de product-verpakkingscombinatie, zoals smaak en gebruiksgemak. Dit ‘palet van verwachtingen’ bepaalt in hoge mate de houding en het gedrag van de consument ten aanzien van de product-verpakkingscombinatie.
Een belangrijk aspect van Steenis’ onderzoek is dat consumenten het lastig vinden om de duurzaamheidsimpact van verpakkingen goed in te schatten. Ze vertrouwen op hun eigen lekenkennis. Die blijkt inaccuraat en niet op feiten gebaseerd te zijn (zoals een Life Cycle Assessment – LCA) een LCA). Voorbeeld: soep verpakt in glas wordt door de consument gezien als een duurzame verpakking, soep verpakt in kartonnen sachets wordt als minder duurzaam ervaren. Toch laat de LCA zien dat een glazen verpakking een aanzienlijk grotere omgevingsimpact heeft dan de kartonnen variant.
Meer over het onderzoek is te vinden op de website van het KiDV.