Bedrijven die verpakkingsmaterialen produceren of verkopen kunnen gebruikmaken van zogenoemde milieuclaims op hun verpakking. De Stichting Reclame Code (SRC) definieert milieuclaims als ‘alle reclame-uitingen waarin impliciet of expliciet wordt gerefereerd aan milieuaspecten verbonden aan de productie, distributie, consumptie of afvalverwerking van goederen of diensten’, waaronder dus verpakkingsmaterialen. Het is echter niet altijd duidelijk welke claims zijn toegestaan en welke niet zijn toegestaan, bijvoorbeeld omdat deze misleidend zijn.
Aan de hand van een serie voorbeelden probeert het het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KiDV) duidelijkheid te geven. Bij de voorbeelden wordt, waar relevant, verwezen naar toepasselijke wet- en regelgeving, uitspraken van de Reclame Code Commissie (RCC) of het College van Beroep (CvB) van de SRC, en naar de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het KiDV merkt op dat het nadruk verdient (milieu)claims van geval tot geval te beoordelen, én in de specifieke context waarin ze worden gebruikt. Wat in ieder geval niet mag is de indruk wekken dat een verpakking volledig recyclebaar is, wanneer dit niet het geval is. Dat kan ook bij verpakkingen van karton het geval zijn. Door toevoegingen als (dubbelzijdig) laminaat kan recycling worden tegengewerkt. En wanneer een percentage bij de Möbiusloop wordt vermeld, geeft dat aan dat de verpakking voor dat percentage uit gerecycleerd materiaal bestaat. Wanneer de verpakking niet geheel recyclebaar is, zal dit dus op een andere manier dan door vermelding van een percentage bij de Möbiusloop moeten worden vermeld om misleiding te voorkomen.
PRN is van mening dat duidelijk richting de eindgebruiker moet worden gecommuniceerd of een verpakking wel of niet bij het oudpapier mag. Dat kan op de verpakking worden vermeld. Ofwel: wees eerlijk en maak het eenvoudig en helder voor de burger. Download de KIDV-factsheet over milieuclaims.